THE DBA THESIS PROJECT IN PRACTICE
The thesis written in the course of a Doctorate of Business Administration (or DBA) raises many questions for future DBA candidates concerning its specific orientation, content and scope.
Given the central role of the thesis project in the process of educating DBA candidates, who will hold a practice-oriented doctoral degree in management, it appeared to be the perfect time to stimulate a collective reflection process on this crucial phase of work on a doctoral thesis: the development of the DBA thesis proposal and project.
This book is the latest in the series of publications launched in 2015 by the Business Science Institute in partnership with the publisher EMS, with the aim of producing a set of books that will guide the academic work of doctoral candidates on the threshold of the scientific education process that culminates in a DBA. The collection published in 2015, La création de connaissance par les managers, was intended to establish the main benchmarks for the new role managers are assuming in their practice: producer of new scientific knowledge. Then the imposing Research Methods for the DBA (published 2019) presented a diversified set of methodological approaches and tools new researchers can use to conduct their DBA research.
The articles collected in this book are written mainly for candidates who need guidance and orientation as they start to formulate their thesis research project. Among other things, it presents the various steps in the process of developing a detailed thesis proposal, describes the factors that ensure a high-quality thesis project statement, and clarifies the roles and expectations candidates must handle as they initiate their research projects.
With contributions by: Paul BEAULIEU, Pierre-Jean BENGHOZI, Marc BONNET, Françoise CHEVALIER, L. Martin CLOUTIER, Emmanuel JOSSERAND, Michel KALIKA, Sébastien LIARTE, Jean MOSCAROLA, Vincent MOTTET, Isabelle WALSH
Fiche technique
Auteurs
PAUL BEAULIEU
ProfesseurPaul Beaulieu ancien député au Ministère de l’Industrie du gouvernement de Québec, il est aujourd’hui professeur de stratégie au Département de stratégie, responsabilité sociale et environnementale à l’Ecole des Sciences de la Gestion de l’UQUAM.
Ses domaines d’expertise sont les capacités institutionnelles et managériales, la gestion des crises, la gestion des catastrophes environnementales et la gestion de projet.
MICHEL KALIKA
Professeur, directeur et auteurMichel Kalika est professeur émérite à l’Université Jean Moulin, iaelyon School of Management.
Il est le directeur du BSIS (Business School Impact System) qu’il a développé pour la FNEGE & l’EFMD. Ce dispositif a jusqu’à présent été utilisé dans 39 écoles de commerce et 44 campus internationaux dans 13 pays. Michel Kalika est également président du Business Science Institute (programme international d’Executive DBA). Il a auparavant été doyen de l’EM Strasbourg Business School, où il a dirigé la fusion de deux institutions, doyen de l’IAE Poitiers, professeur de recherche à Audencia et également professeur à l’université Paris-Dauphine où il a créé les programmes internationaux MBA & DBA.
Michel est l’auteur ou le co-auteur de plus de 25 ouvrages (dont Management stratégique, l’ouvrage français le plus réédité dans le domaine) et environ une centaine d’autres publications sur la stratégie et les technologies de l’information.
Ses recherches portent sur l’utilisation du courrier électronique par les managers (théorie du « Millefeuille ») et l’impact des écoles de commerce.
En 2019, 40 collègues lui ont rendu hommage avec l’ouvrage Entrepreneur à l’Université, 307 p.