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L'expansion internationale du discount alimentaire (Décisions marketing - N°30)

11 pages

Auteurs : Enrico COLLA


L’article met en évidence les raisons qui expliquent les succès, les échecs et les différences de performances des enseignes de discount alimentaire à assortiment limité, à travers l’identification et l’analyse des groupes stratégiques, des facteurs critiques de succès et des avantages compétitifs des entreprises. Il définit trois groupes stratégiques qui ont adopté différentes stratégies d’internationalisation et il identifie une série de facteurs stratégiques de succès pour chaque groupe. 


International Expansion of Discount Food Retailers 

The article illustrates the reasons that have determined the success or failure of the discount retailers on the international scene through the identification and the analysis of the strategic groups, competitive advantages, entry barriers on the sector and barriers to mobility between the groups. Three strategic groups of discount food retailers that have adopted different internationalisation strategies have been defined, and a series of key success factors of the different strategic groups have been identified. The winners in the race to international expansion are in particular the leaders of the first group of German hard discount retailers. But important niches in several foreign markets can also enable growth of retailers in the second group, the German soft discount retailers specialised abroad, and of the third group, the soft discount retailers diversified abroad. 

15,00 €
Revue Décisions marketing
Numéro Décisions marketing - N°30
Date de parution 2003
ISSN 0779-7389
Nombre de pages 100 pages
Format 210 x 297 mm

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