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Exploring the convergence between international accreditation strategy and ethics, corporate social responsibility & sustainability commitment. A case study from a French business school (Question(s) de management (n°24))

26 pages

Auteurs : Maria Giuseppina BRUNA, Jamie SMITH, Béchir BEN LAHOUEL


This paper investigates the convergence dynamics between the Business Schools’ international accreditation strategies (induced by exogeneous pressures) and their commitment in Ethics, Corporate Social Responsibility and Sustainability fields (ERS). Looking at both teleological and axiological perspectives, this article aims at investigating how standards drive ERS or, indeed, how ERS drive standards, within a theoretical framework based on the Suchman’s taxonomy of moral, pragmatic and cognitive legitimacy. Grounded on a study-case, the present paper proposes an empirical illustration of the overlapping, embeddedness and intercrossing dynamics between accreditation and ERS strategies in a French Business School. The paper outlines a research agenda and proposes a theoretical model, enriched by operational dashboards to drive, accompany and evaluate the role of ERS in the Business Schools’ international accreditations. 


Explorer les convergences entre les stratégies d’accréditation internationale et les démarches d’engagement éthique et sociétal. Le cas d’école d’une business school française 

Cet article se propose d’étudier les dynamiques de convergence entre les stratégies d’accréditation internationale des Business Schools (induites par les pressions institutionnelles), d’une part et les démarches engagées par les Grandes Ecoles en matière d’Ethique, de Responsabilité Sociétale et de Développement Durable (ERD), d’autre part. En mobilisant la théorie de la légitimité suchmanienne au moyen de ses trois dynamiques (i.e. morale, pragmatique et cognitive), cette recherche explore la manière dont les normes d’accréditation et les politiques ERD s’influencent mutuellement. Pour ce faire, elle adopte deux perspectives : téléologique et axiologique. Fondé sur un cas d’étude, le présent article propose, en outre, une illustration empirique du chevauchement, de l’enchâssement et de l’entrecroisement entre les stratégies d’accréditation et les politiques ERD d’une Grande Ecole française. Il présente, in fine, un agenda de recherche et propose un modèle théorique, enrichi par des tableaux de bord opérationnels, pour piloter, accompagner et évaluer le rôle de l’ERD dans les accréditations internationales des Ecoles de commerce. 

15,00 €
Revue Question(s) de management
Numéro Question(s) de management (n°24)
Date de parution 2019
ISSN 2262-7030
Nombre de pages 198 pages
Format 210x297 mm

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