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    Consommation / Commerce

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What are the factors influencing youth’s perception of ethical tourism? The major role of internet and social media (Question(s) de management (n°24))

17 pages

Auteurs : Jeannette MCDONALD, Manel GUECHTOULI


Ethical tourism is considered as a sustainable solution for an industry that holds much importance worldwide and for some countries, presents economic survival. The aim of this research is to identify French youth travel market perceptions of an ethical tourist destination by examining the informational factors used for shaping this image. This was primarily achieved by adopting a qualitative approach. The results demonstrate that the major influencing factors on youth’ perception of an ethical tourism destination are linked to the major sources of information that they rely on, to construct the image of that destination. Those sources are mainly: internet and the social media. Then, comes the Media and the Macro-Environment (which included the Socio – cultural elements). Finally, Word of Mouth that appears to be very significant. Our results provide important implications for strategic image management and can aid in designing and implementing marketing programs for creating and enhancing ethical tourism destination images. 


Perception du tourisme éthique chez les jeunes : le rôle prépondérant d’internet et des médias sociaux 

Le tourisme éthique est aujourd’hui présenté comme une solution durable pouvant soutenir l’économie dans les différents pays dépendants de cette industrie. Le but de cet article est de pouvoir comprendre la perception des jeunes voyageurs français concernant le tourisme éthique en examinant les différents facteurs pouvant l’influencer. Notre recherche propose une démarche qualitative permettant une analyse des données en profondeur. Nos résultats montrent que la construction de l’image d’une destination est particulièrement influencée par les différentes sources d’information sur lesquelles les jeunes se basent afin de construire leurs propres images de cette destination. Notre étude identifie ainsi plusieurs sources d’information possibles, classées par ordre d’importance : 1. internet et les média sociaux, 2. les médias, 3. l’environnement macroéconomique, 4. Le bouche-à-oreille. Notre article cherche à enrichir d’une part le corpus théorique autour du management stratégique de l’image d’une destination touristique et d’autre part, à proposer un soutien lors du design et de l’implémentation de programmes marketing encourageant le tourisme éthique. 

15,00 €
Revue Question(s) de management
Numéro Question(s) de management (n°24)
Date de parution 2019
ISSN 2262-7030
Nombre de pages 198 pages
Format 210x297 mm

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