Collection | Économie et société | Societing

MARKETING AND EXPERIENTIAL CONSUMPTION

Dimensions of experience as a key to successful experiential strategies

First discussed in the seminal articles by Holbrook and Hirschman, the experiential approach attempts to understand individuals’ reactions when they consume, with the idea that we seek to enjoy consumption experiences for the pleasure, the emotions and sensations they give us. This led to the notion of experiential marketing, which encouraged firms to gain a competitive edge by reviewing their offer in the light of the experience enjoyed by the consumers.

Over the last twenty years or so, both academia and business have become increasingly interested in the experiential aspects of consumption and the managerial approaches that attempt to take them into account.

However, twenty-five years after the beginnings of experiential marketing, and despite the great effort many manufacturers and retailers have put into developing it, the results have not always lived up to expectations in terms of market share and customer loyalty. A number of challenges remain in the implementation of experiential strategies and, more broadly, the added value expected from the experiential approach has not always materialised.

If we wish to persuade managers toadopt an experiential perspective by optimising their strategies’ chances of success,we need to offer them a well thought-through conceptualisation of the consumer experience, with various tools that can be used in all commercial contexts. This book sets out to do just that by exploring the notion of experience from a conceptual, methodological and strategic standpoint.

Marketing & experiential consumption offers a conceptualisation of experience based on four, empirically validated dimensions that are present in all experiences, whatever the context. The book gives new insights into the issue and offers managers new frameworks for their experiential strategy.

Also available in french : marketing et consommation expérientiels

En voir plus

Fiche technique

Titre
MARKETING AND EXPERIENTIAL CONSUMPTION
Date de parution
2 mai 2013
Nombre de pages
252
ISBN
978-2-84769-483-3
Type
Broché
Noir
Format
140 x 220
Thème
Marketing / Vente / Distribution
Collection
Économie et société

Auteurs

ROEDERER Claire

CLAIRE ROEDERER

Maître de Conférences à l’EM Strasbourg – Université de Strasbourg, chercheur au Laboratoire HuManiS (UR 7308), responsable des spécialisations marketing stratégique et opérationnel du Programme Grande Ecole.

Responsable de la chaire Expérience Client.

Dans le même thème

Marketing / Vente / Distribution

DÉCISIONS MARKETING – N°115

n°115 Juillet-Septembre 2024 Editorial Marketing inclusif : entre universalisme et communautarisme (N’Goala G. et Mencarelli R.) Don Au-delà du don, la participation des alumni aux fondations universitaires au Canada : une comparaison interculturelle (Giannelloni J.-L. et Trespeuch L.) Alimentation Le boeuf a-t-il toujours la cote ? Exploration des représentations professionnelles…

LA FACE CACHÉE DE LA NÉGOCIATION

STÉPHANE ROYER
128 % de valeur en plus, 132 % d’accords plus fréquents, 98 % de satisfaction, voici les preuves scientifiques des secrets dévoilés dans cet ouvrage. Comment la science et l’expérience peuvent-elles vous aider ? – Pour trouver votre véritable objectif caché – Technique AISÉ©. – Pour vous préparer mentalement et vous sentir en…

DÉCISIONS MARKETING – N°114

n°114 Avril-Juin 2024 Editorial Anomalies et dysfonctionnements : une voie à explorer pour la recherche en marketing (Mencarelli R. et N’Goala G.) Logistique Les logistiques spontanées de consommateur à consommateur : des pratiques sociales signifiantes (Scarano M., Bonnemaizon A. et Brodin O.) Nutrition Segmenter les personnes âgées selon leur risque…
Toute la thématique